Skocz do zawartości

Praca na umowę zlecenie, status ucznia i własna działalność

neversoft

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

pracuję na umowę zlecenie w firmie. Dodatkowo ciągle mam status ucznia - jestem studentem. Myślę nad założeniem działalności jednoosobowej. Jak to wygląda ze składkami ZUS itp? jedni mówią, że z tytułu pracy na umowę zlecenie pracodawca odprowadza za mnie składki i wtedy byłbym zwolniony z płacenia tego. Drudzy mówią inaczej. Jak to jest?

Wątpię, czy odprowadza. Nie znam poza tym szczegółów, ale jeżeli pracownik zatrudniony jest na umowę zlecenie i jest studentem, to pracodawca nie musi odprowadzać jakiś składek (nie pamiętam jakich, miałem o tym na szkoleniu). Jeżeli pracownik nie byłby studentem, kosztowałby pracodawcę więcej.

Ja sam zatrudniałem parę osób, fakt ze na umowe o dzieło, ale oprócz zaliczki na podatek nic się nie płaciło.

SeoUslugi.pl - tworzenie tekstów oraz zaplecz. Faktura VAT, kilkuletnie doświadczenie poparte opiniami naszych zadowolonych klientów.

dla składek zus nieistotne jest czy jesteś studentem czy nie - istotne jest to, że po założeniu działalności przez 2 lata masz możliwość korzystać z preferencyjnych składek zus (233.32 na zdrowotne i 117,xx na społeczne), jeśli zmieniłbyś umowę na umowę o pracę i dostał wynagrodzenie minimalne (1317 pln brutto w tym roku, w przyszłym będzie podwyżka, ok 60-70 pln - nie pamiętam dokładnie) lub więcej, to jesteś zwolniony ze składki na ubezpieczenie społeczne i płacisz tylko składkę zdrowotną 233.32, trzeba w tym celu złożyć stosowne pisemko w zus'ie.

Ja z tego właśnie obecnie korzystam, część wynagrodzenia (minimalne) dostaję z umowy o pracę, a na resztę wystawiam f-vat

erepublik-badge-125x125.gif 125x125_2.jpg hekko.png

tak tak tylko, że musisz z tego brutto oddać vat 22% + 19% dochodowego i już tak kolorowo nie jest;)