Skocz do zawartości

Jakość słów kluczowych


kibuc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam nieustający problem z jakością słów kluczowych. Utworzyłem kampanię reklamującą wizytówkę gabinetu psychologicznego we Wrocławiu. Postawiłem na dopasowanie ścisłe i wygenerowałem kilka podstawowych fraz kluczowych oraz kilka ich kombinacji (przestawienie słów, brak polskich znaków, najpopularniejsze literówki), razem jakieś 55 fraz kluczowych. Skorzystałem również z KeyWords Insertion w tytule reklamy dla tej grupy.

Niestety, frazy "długoogonowe", na których mam QS 7/10 nie są wyświetlane z powodu małej ilości wyszukań. Natomiast frazy podstawowe: [psycholog wrocław], [psychoterapia wrocław], [psychoterapeuta wrocław] zaczęły od wyniku 5/10 i obecnie spikowały do 3/10 przy CTR 10%. W opisie mam "jakość słów kluczowych: złe". Sorry, ale nie rozumiem, jakie słowo kluczowe może lepiej opisywać gabinet psychologiczny we wrocławiu, niż [psycholog wrocław]. 3/10? WTF?

Równolegle mam drugą grupę reklam, te same słowa, ale w dopasowaniu przybliżonym z kilkoma wykluczeniami. Tam CTR oscyluje w granicach 1-2%, wynik jakości również 3/10. Czy słowo w dopasowaniu przybliżonym może wpływać na QS tej samej frazy w dopasowaniu ścisłym, jeżeli są w ramach jednej kampanii, lecz w różnych grupach reklam?

Nie mam pojęcia, jak podnieść QS. Zgodnie z wytycznymi google frazy kluczowe mam w treści reklamy (KeyWords Insertion) oraz na stronie docelowej (w tytule, metatagach i treści), utrzymuję niezły (10%) CTR a QS spada, spada, spada... "Jakość słów kluczowych: złę". Co mogę zrobić, by złe nie były? Nie dalej jak pół roku temu, gdy w mojej starej kampanii korzystałem wyłącznie z dopasowania przybliżonego bez wykluczeń, miałem CTR na poziome 2%, a QS... 10/10!

Edit: adres docelowy dla reklam: https://www.psycholog-wroclaw.net

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę informacji o mnie i kontakt: Leszek Wolany

Jedyny: Magazyn Marketingu w Wyszukiwarkach SEM Specialist

Droga do efektywnej pracy - Najlepszy system oparty o Getting Things Done - nozbe.com Teraz także po Polsku, z aplikacją na iPhone i iPada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mam nieustający problem z jakością słów kluczowych. Utworzyłem kampanię reklamującą wizytówkę gabinetu psychologicznego we Wrocławiu. Postawiłem na dopasowanie ścisłe i wygenerowałem kilka podstawowych fraz kluczowych oraz kilka ich kombinacji (przestawienie słów, brak polskich znaków, najpopularniejsze literówki), razem jakieś 55 fraz kluczowych. Skorzystałem również z KeyWords Insertion w tytule reklamy dla tej grupy.

Nie mam pojęcia, jak podnieść QS. Zgodnie z wytycznymi google frazy kluczowe mam w treści reklamy (KeyWords Insertion) oraz na stronie docelowej (w tytule, metatagach i treści), utrzymuję niezły (10%) CTR a QS spada, spada, spada... "Jakość słów kluczowych: złę". Co mogę zrobić, by złe nie były? Nie dalej jak pół roku temu, gdy w mojej starej kampanii korzystałem wyłącznie z dopasowania przybliżonego bez wykluczeń, miałem CTR na poziome 2%, a QS... 10/10!

Edit: adres docelowy dla reklam: https://www.psycholog-wroclaw.net

Rzeczywiście dosyć dziwne. Możesz jeszcze spróbować zrobić strony napisane pod AdWordsa, do których nie będzie linków na zasadniczej witrynie. Czyli jeżeli ktoś wejdzie z organica, nie będzie widział dodatkowych podstron dostosowanych do AdWords. Możesz zrobić osobne strony zoptymalizowane dla swoich najważniejszych zapytań, jak:

[psycholog wrocław], [psychoterapia wrocław], [psychoterapeuta wrocław]

Może powinieneś pomysleć o troche innej strukturze na tych optymalizowanych stronkach, tak by były jakies nagłówki wyboldowane (właśnie ze słowami kluczowymi), no i odmiany w tekście. Ja bym raczej zaczał od dopasowań do wyrażenia i nie przekraczał kilku słów w grupie reklam.

Kampanie Google AdWords tylko 150 zł za miesiąc. Certyfikowany Partner Google.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@gizmoo3 - dzięki za ciekawą i pożyteczną linkę. Nie rozwiązuje jednak ona mojego problemu. Zarówno moje reklamy, jak i treść strony jest zoptymalizowana właśnie pod kątem tych słów kluczowych, które osiągają tak niskie wyniki. Dzięki KeyWords Insertion mam jew tytule reklamy, trzymam je także w tytule, metatagach i h1 strony oraz w linkach wewnętrznych kierujących ze strony docelowej (głównej) do poszczególnych działów serwisu. Nie chcę znacząco modyfikować samej treści reklam ani strony, bo chcę, by pozostały czytelne i atrakcyjne dla odbiorców. Mimo to, uważam że zrobiłem dużo za dużo, by mieć wynik 3/10, podczas gdy słowa długoogonowe, bez żadnej "personalizacji" reklam i strony pod ich kątem, osiągają 7/10.

Stąd ponowienie pytania - czy słowo na przybliżenie psycholog wrocław w Kampanii 1 Grupie Reklam 1 oraz słowo na dokładne dopasowania [psycholog wrocław] w Kampanii 1 Grupie Reklam 2 współdzielą historę CTR przy obliczaniu współczynnika jakości? Bo to chyba jedyne rozwiązanie, jakie przychodzi mi do głowy.

@nemeczek - nie bardzo rozumiem. Czy stroną docelową powinna być strona stricte AdWordsowa, napisana pod kątem słowa kluczowego wyciągniętego z docelowego URLa? To może być bardzo zniechęcające dla odwiedzających. Czy może masz na myśli, że konkretne działy serwisu zoptymalizowane pod kątem wybranego słowa kluczowego powinny być dostępne poprzez linki wewnętrzne, jeżeli rozpoznam, że wizyta jest z reklamy a nie z organica? Czy AdWords w ogóle to oceni, jeżeli nie będą one stronami docelowymi? A co, jeżeli nie udostępnie ich przez linki wewnętrzne, czyli dla odwiedzającego w ogóle nie będą one dostępne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na Twoim miejscu nie używałbym aż dopasowania ścisłego - zależy dla jakich fraz.

Na pewno pogrupowałbym bardziej frazy. Stworzył dodatkowe grupy reklam i obrębie tych grup reklam sprecyzowane teksty reklam.

To, że używasz KIT`a nie oznacza, że jest to idealne rozwiązanie. Jeśli chcesz mieć więcej danych do analizy skuteczności konta zastanów się nad moimi poradami.

https://adwords.google.com/support/aw/bin/s...p;page=guide.cs porada co do słów kluczowych

https://adwords.google.com/support/aw/bin/s...p;page=guide.cs porady co do optymalizacji grup reklam, słów kluczowych itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszmaru ciąg dalszy - 2/10 i "Wyświetlane rzadko z powodu niskiego Wyniku Jakości".

Dwie frazy, na których zależy mi najbardziej:

psycholog wrocław (w dopasowaniu przybliżonym) - jedna grupa reklam

reklama:

Head: Psycholog - Wrocław

Linia 1: Porady, konsultacje, terapia

Linia 2: Prywatny gabinet w centrum miasta

Wyświetlany URL: psycholog-wroclaw.net/psycholog

Docelowy URL: psycholog-wroclaw.net/?kw=psycholog_wroclaw

CTR 4,5%, WJ 3/10 i spada, Trafność słów kluczowych: złe

===

psychoterapia wrocław (również w przybliżonym) - druga grupa reklam

Head: Psychoterapia - Wrocław

Linia 1: Psychoterapia indywidualna oraz par

Linia 2: Prywatny gabinet w centrum miasta

Wyświetlany URL: psycholog-wroclaw.net/psychoterapia

Docelowy URL: psycholog-wroclaw.net/?kw=psychoterapia_wroclaw

CTR 2%, WJ 2/10 !, Trafność słów kluczowych: złe

Proszę, błagam, nalegam, powiedzcie co zrobić. Kasa wypływa z konta jak w błoto.

Edit: na serwerze mam rewrite'a z adresów bez www i bez slasha końcowego na www i slash.

Edit 2: czy wpływ na sytuację może mieć fakt, że na stronie docelowej zasadniczy content zaczyna się bardzo późno? Mam CSS-a i JS-a nie wyjętego do plików zewnętrznych, przez co zasadnicza treść strony zaczyna się poniżej 300-ej linii kodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszmaru ciąg dalszy - 2/10 i "Wyświetlane rzadko z powodu niskiego Wyniku Jakości".

Dwie frazy, na których zależy mi najbardziej:

psycholog wrocław (w dopasowaniu przybliżonym dlaczego przybliżone a nie przynajmniej do wyrażenia??) - jedna grupa reklam

reklama:

Head: Psycholog - Wrocław

Linia 1: Porady, konsultacje, terapia

Linia 2: Prywatny gabinet w centrum miasta

Wyświetlany URL: psycholog-wroclaw.net/psycholog

Docelowy URL: psycholog-wroclaw.net/?kw=psycholog_wroclaw

CTR 4,5%, WJ 3/10 i spada, Trafność słów kluczowych: złe

===

psychoterapia wrocław (również w przybliżonym dlaczego przybliżone a nie przynajmniej do wyrażenia??) - druga grupa reklam

Head: Psychoterapia - Wrocław

Linia 1: Psychoterapia indywidualna oraz par

Linia 2: Prywatny gabinet w centrum miasta

Wyświetlany URL: psycholog-wroclaw.net/psychoterapia

Docelowy URL: psycholog-wroclaw.net/?kw=psychoterapia_wroclaw

CTR 2%, WJ 2/10 !, Trafność słów kluczowych: złe

Proszę, błagam, nalegam, powiedzcie co zrobić. Kasa wypływa z konta jak w błoto.

Edit: na serwerze mam rewrite'a z adresów bez www i bez slasha końcowego na www i slash.

Edit 2: czy wpływ na sytuację może mieć fakt, że na stronie docelowej zasadniczy content zaczyna się bardzo późno? Mam CSS-a i JS-a nie wyjętego do plików zewnętrznych, przez co zasadnicza treść strony zaczyna się poniżej 300-ej linii kodu.

tekst reklam

Head: Psychoterapia - Wrocław

Linia 1: Psychoterapia indywidualna oraz par

Linia 2: Prywatny gabinet w centrum miasta

Wyświetlany URL: www.psycholog-wroclaw.net

Docelowy URL: psycholog-wroclaw.net/?kw=psychoterapia_wroclaw

zadbałbym o treść strony docelowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Redjasper - Twoje uwagi odnośnie jakości strony docelowej okazały się trafne. Jej dynamizacja (dobieranie metatagów keywords, description i title oraz wrzucanie wybranych słów kluczowych jako nagłówków h1 do stopki w zależności od klikniętej reklamy) podniosło wynik jakości dla "psycholog wrocław" z 3/10 na 6/10 wczoraj i 7/10 dziś, oraz z 2/10 na 5/10 dla "psychoterapia wrocław" (dla dopasowania do frazy - 4/10). Wszystkie 3 parametry słowa kluczowego są "w porządku" - czy to najwyższy możliwy poziom? Mierzę w 10/10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciesze się, że mogłem pomóc. Rozmowa telefoniczna mila, ale wybacz Twoja żona ma milszy głos :) tak samo jak i moja:)

A teraz poważniej to pewnie, że się da wyżej, ale może to już zależeć od jakości tekstów reklamowych i co ważniejsze od stawek za kliknięcie i budżetu dziennego. Pamiętaj, że system pamięta Twoje poprzednie wyniki jakości i teraz pomalutku buduj nową wartość. Aby coś więcej doradzić to tak jak mówiłem przez telefon trzeba obejrzeć konto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Saga ma ciąg dalszy :crazy:

Dzięki dynamizacji strony udało mi się uzyskać naprawdę fajne wyniki - 7/10 dla większości fraz oraz 10/10 (hell yeah!) dla kilku. Niskie stawki, wysokie pozycje, było bardzo dobrze. Na tyle dobrze, że postanowiłem coś popsuć i zacząłem bawić się dostosowywaniem stawek w harmonogramie wyświetlania.

Dobrałem stawki tak, by opadały w kolejnych dniach tygodnia, lecz by średnia pozostała na dotychczasowym poziomie, a przy okazji zwiększyłem budżet dzienny. W ciągu dwóch dni wprowadziłem zmiany kilukrotnie, dopieszczając stawki i budżet. W kolejne 2 dni WSZYSTKIE frazy kluczowe poleciały w dół o 3 punkty i obecnie oscylują między 4/10 a 7/10.

Jednocześnie kilkukrotnie zaszły kosmetyczne zmiany na stronie związane z układem tekstu, jednak bez ingerencji w samą treść czy nawigację.

Teraz jestem głupi totalnie. Czy Wujek Google ukarał mnie za:

1. Skorzystanie z opcji dopasowania stawek do różnych godzin wyświetlania?

2. Zbyt częste zmiany ustawień kampanii w krótkim okresie czasu?

3. Częste (choć minimalne) zmiany na strone w tym samym okresie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Skorzystanie z opcji dopasowania stawek do różnych godzin wyświetlania?

mogło mieć to wpływ jeśli ustawione stawki były tak niskie, że reklamy pokazywały się na bardzo niskich pozycjach co wpłynęło na CTR - była duża ilość wyświetleń do małej ilości kliknięć

2. Zbyt częste zmiany ustawień kampanii w krótkim okresie czasu?

najlepiej jest dokonać większych zmian na koncie i przez chwilę je obserwować niż co chwilę zmieniać

3. Częste (choć minimalne) zmiany na strone w tym samym okresie?

jeśli podczas dokonywania zmiany strona nie była w 100% wyświetlona poprawnie to mogło to wpłynąć na wynik.

4. Spadek wyniku jakości wszędzie

https://www.google.com/support/forum/p/AdWo...67462&hl=pl

Saga ma ciąg dalszy :)

Dzięki dynamizacji strony udało mi się uzyskać naprawdę fajne wyniki - 7/10 dla większości fraz oraz 10/10 (hell yeah!) dla kilku. Niskie stawki, wysokie pozycje, było bardzo dobrze. Na tyle dobrze, że postanowiłem coś popsuć i zacząłem bawić się dostosowywaniem stawek w harmonogramie wyświetlania.

Dobrałem stawki tak, by opadały w kolejnych dniach tygodnia, lecz by średnia pozostała na dotychczasowym poziomie, a przy okazji zwiększyłem budżet dzienny. W ciągu dwóch dni wprowadziłem zmiany kilukrotnie, dopieszczając stawki i budżet. W kolejne 2 dni WSZYSTKIE frazy kluczowe poleciały w dół o 3 punkty i obecnie oscylują między 4/10 a 7/10.

Jednocześnie kilkukrotnie zaszły kosmetyczne zmiany na stronie związane z układem tekstu, jednak bez ingerencji w samą treść czy nawigację.

Teraz jestem głupi totalnie. Czy Wujek Google ukarał mnie za:

1. Skorzystanie z opcji dopasowania stawek do różnych godzin wyświetlania?

2. Zbyt częste zmiany ustawień kampanii w krótkim okresie czasu?

3. Częste (choć minimalne) zmiany na strone w tym samym okresie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Skorzystanie z opcji dopasowania stawek do różnych godzin wyświetlania?

mogło mieć to wpływ jeśli ustawione stawki były tak niskie, że reklamy pokazywały się na bardzo niskich pozycjach co wpłynęło na CTR - była duża ilość wyświetleń do małej ilości kliknięć

Spotkałem się z opinią (bodajże na PPC Hero, ale głowy nie dam), że pozycja reklamy nie wpływa na wynik jakości - mimo niższego CTR - ponieważ:

1. Google oceniając CTR uwzględnia pozycję reklamy

2. Ocena CTR odbywa się nie w sposób bezwzględny, lecz w porównaniu z konkurencją. Innymi słowy, jeżeli dla danego słowa na danej pozycji wyświetlania masz wyższy CTR niż konkurencja na tych samych pozycjach, twój wynik jakości rośnie.

Innymi słowy, nie da się kupić wyniku jakości, płacąc grube stawki za wysokie pozycje i uzyskując w ten sposób wysoki CTR i analogicznie nie da się stracić wyniku jakości poprzez zaciskanie pasa.

O, wyszukiwanie na szybko rzuciło mnie na stronę RedFlyMarketing, na której czytam:

"The CTR of your ad / keyword pair is by far the largest factor in determining Quality Score. The important thing to remember is that the CTR is normalized to your position so your CTR is judged good or bad for Quality Score reasons based on the performance of other ads currently and historically in this position. "

Wg. PPC Hero to samo tyczy się typu dopasowania - również oceniany jest na tle tego samego typu dopasowania (i na tych samych pozycjach) u konkurencji.

Edit: wielkie dzięki za link do dyskusji o globalnym spadku wyników jakości, nieco mnie to uspokoiło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli reklama pojawia się na niższych pozycjach to maleje prawdopodobieństwo, że ktoś ja kliknie co wpływa na CTR.

CTR - współczynnik klikalności to stosunek ilości kliknięć do ilości wyświetleń. Czyli przy mniejszej pozycji reklama może się wyświetlać, ale przez to, że jest na niższych pozycjach możesz uzyskiwać mniej kliknięć co wpływa na CTR. CTR wpływa na wynik jakości.

Poczytaj

https://adwords.google.com/support/aw/bin/s...p;page=guide.cs

Napisałeś

Spotkałem się z opinią (bodajże na PPC Hero, ale głowy nie dam), że pozycja reklamy nie wpływa na wynik jakości - mimo niższego CTR - ponieważ:

Wiesz jak oblicza się na jakiej pozycji będzie reklama??

pozycja reklamy = wynik jakości x cpc

z matematyki całkiem niezły byłem a przekształcenie wzoru daje Ci

wynik jakości = pozycja reklamy / cpc

wynik jakości jest również zależny od pozycji reklamy inaczej nie byłoby go we wzorze

Natomiast na sam wynik jakości składa się sporo rzeczy przy optymalizacji kampanii, które mają ogromne znaczenie

1. Skorzystanie z opcji dopasowania stawek do różnych godzin wyświetlania?

mogło mieć to wpływ jeśli ustawione stawki były tak niskie, że reklamy pokazywały się na bardzo niskich pozycjach co wpłynęło na CTR - była duża ilość wyświetleń do małej ilości kliknięć

Spotkałem się z opinią (bodajże na PPC Hero, ale głowy nie dam), że pozycja reklamy nie wpływa na wynik jakości - mimo niższego CTR - ponieważ:

1. Google oceniając CTR uwzględnia pozycję reklamy

2. Ocena CTR odbywa się nie w sposób bezwzględny, lecz w porównaniu z konkurencją. Innymi słowy, jeżeli dla danego słowa na danej pozycji wyświetlania masz wyższy CTR niż konkurencja na tych samych pozycjach, twój wynik jakości rośnie.

Innymi słowy, nie da się kupić wyniku jakości, płacąc grube stawki za wysokie pozycje i uzyskując w ten sposób wysoki CTR i analogicznie nie da się stracić wyniku jakości poprzez zaciskanie pasa.

O, wyszukiwanie na szybko rzuciło mnie na stronę RedFlyMarketing, na której czytam:

"The CTR of your ad / keyword pair is by far the largest factor in determining Quality Score. The important thing to remember is that the CTR is normalized to your position so your CTR is judged good or bad for Quality Score reasons based on the performance of other ads currently and historically in this position. "

Wg. PPC Hero to samo tyczy się typu dopasowania - również oceniany jest na tle tego samego typu dopasowania (i na tych samych pozycjach) u konkurencji.

Edit: wielkie dzięki za link do dyskusji o globalnym spadku wyników jakości, nieco mnie to uspokoiło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

;)

Przy całym szacunku do Twojej wiedzy z zakresu pozycjonowania i AdWords, matematycznie popełniasz gruby błąd.

dziecko + zapałki = ogień

ogień - zapałki = dziecko ?

A na poważniej - trzeba pamiętać, co w funkcji jest argumentem, a co wynikiem. Jeżeli wynik jakości i cpc wpływają na pozycję, NIE znaczy to, że pozycja wpływa na wynik jakości lub cpc.

Prosty przykład podobnego błędu:

Gdy robi się zimno, a ludzie nie ubierają się grubiej, wzrasta liczba przeziębień. W uproszczeniu mamy:

ilość przeziębień = const / (temperatura x warstwy ubrania)

Po przekształceniu:

temperatura = const / (ilość przeziębień x warstwy ubrania)

A więc jeśli ludzie nagle przestaną się przeziębiać lub przestaną nosić kurtki, wzrośnie temepratura :) Bez sensu, choć matematycznie niby-poprawnie. Tyle, że jednak niepoprawnie, bo ilość przeziębień = f(temperatura, warstwy ubrania), ale temperatura != f(ilość przeziębień, warstwy ubrania).

Analogia do podanego przez Ciebie przykładu powinna być oczywista.

Przeczytałem również informacje z podanego linku. Żadna z nich nie potwierdza, ale też nie obala tezy, że CTR jest oceniany jako wysoki lub niski na podstawie osiągnięć konkurencji na tych samych pozycjach i typach dopasowania. Wiemy tylko, że "Wynik Jakości jest określany na podstawie współczynnika klikalności (CTR) słowa kluczowego". Natomiast absolutnie wszystkie źródła traktujące o temacie podają w tych lub innych słowach, że:

"CTR is normalized in regard to quality score so ads in top positions which usually have a high CTR don’t have an unfair advantage. While higher positions tend to have a higher CTR, we expect higher positions to have a higher CTR.

For example, we know that when an ad appears in position 4 it has an x% CTR. When that same ad moves up to position 1, with no other change, that same ad has a CTR of x+y% CTR. When we calculate quality score, we remove the impact of the y variable so that we just have the intrinsic CTR of the ad, independent of position. Therefore, while increasing bid may increase CTR, that increase alone should not improve the advertiser’s quality score."

Ten fragment z https://www.searchenginejournal.com/quality-score/11964/

A z tego w prosty sposób wynika, że pozycja nie wpływa na wynik jakości poprzez CTR, mimo, że CTR wpływa na pozycję poprzez wynik jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polemikę odnośnie wzoru pozostawimy.

Mam nadzieję, że uda Ci się podnieść wynik jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności