Skocz do zawartości

własna firma - start


scorpi

Rekomendowane odpowiedzi

Jednak to chyba nie takie oczywiste i jest inaczej niż się wszystkim wydaje:

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z powyższym twierdzeniem nie sposób się zgodzić. Analiza powołanych powyżej przepisów § 21 i 23 rozporządzenia Ministra Finansów nakazuje stwierdzić, iż jedyną dopuszczalną formą dokumentowania transakcji kupna — sprzedaży, poza formą elektroniczną, która będzie przedmiotem późniejszej analizy, jest wystawianie faktur VAT w formie papierowej. Użyte przez ustawodawcę sformułowania: „wystawiane są w co najmniej dwóch egzemplarzach” (§ 21 ust. 1 w/w rozporządzenia), czy „dokumenty (...) przechowuje się w oryginalnej postaci” (§ 23 ust. 2 w/w rozporządzenia) niewątpliwie odnoszą się bowiem do dokumentów w formie zmaterializowanej — papierowej. Zdaniem organu odwoławczego rozważania Strony na temat znaczenia wyrazu „wystawić” dokonane są w sposób zawężający, gdyż bez uwzględniania całokształtu przepisów obowiązujących w tym zakresie. Sposób wystawienia faktury determinowany jest zaś ogółem regulacji, w których poza wyrazem „wystawić” znajdują się inne sformułowania wskazujące na formę papierową faktury. Udostępnienie faktury na stronie internetowej czy poprzez pocztę elektroniczną, choć można uznać za formę wystawienia faktury, to nie można tego jednak uznać za wystawienie faktury w formie papierowej.

Udostępniając fakturę na stronie internetowej Spółki czy poprzez pocztę elektroniczną Strona niewątpliwie dokonuje elektronicznego przekazu treści tego dokumentu zapisanej w języku informatycznym. W związku z tym faktury takie muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14.07.2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), ponieważ zgodnie z § 1 pkt 1, rozporządzenie to określa m.in. sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Wystawiane, przesyłane, odbierane oraz przechowywane w formie elektronicznej faktury muszą posiadać co najmniej gwarancję niekwestionowanej autentyczności pochodzenia tych dokumentów od firmy (osoby), która je wystawiła oraz gwarancję integralności (nienaruszalności) zawartości ich treści. Z powyższego wynika zatem konieczność opatrywania wystawionych faktur bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, który to rodzaj podpisu jako jedyny jest w obecnym stanie technicznym zagwarantować niekwestionowaną autentyczność pochodzenia tych dokumentów od firmy (osoby), która je wystawiła oraz gwarancję integralności (nienaruszalności) zawartości ich treści. Zatem w świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest doręczenie faktury kontrahentowi z wykorzystaniem drogi elektronicznej, jednak z zachowaniem wymogów określonych w rozporządzeniu z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Jeden z tych warunków określony jest w § 4 tego rozporządzenia i zgodnie z nim faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

1. bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.09.2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2. poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych), jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Jak bowiem wskazano powyżej, w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z papierowym przekazem faktury, tylko z przekazem elektronicznym, zatem należy spełnić wszelkie wymogi dla takiego przekazu określone cytowanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r.

W tym stanie rzeczy za bezpodstawny należy uznać zarzut niewłaściwej interpretacji art. 86 ust. 2 pkt 1 oraz art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Ustawodawca świadomie wprowadził obostrzenia dla funkcjonowania faktur w formie elektronicznej, które to obostrzenia nie dotyczą przekazu dokonywanego pocztą, kurierem, czy osobiście. Jeżeli zatem strony transakcji chcą skorzystać z przekazu faktur w formie elektronicznej, a nie papierowej, muszą zastosować się do postanowień rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Tylko bowiem wówczas dojdzie do wprowadzenia faktury do obrotu prawnego, co ma istotne konsekwencje prawne, w szczególności w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego u odbiorcy takiej faktury. Oczywiście istnieje możliwość przekazywania faktur przez Stronę w formie przez nią opisanej, jednakże na gruncie przepisów prawa faktury te nie rodzą żadnych skutków prawnych. W takim przypadku mamy do czynienia wyłącznie z przekazaniem, do wiadomości odbiorcy, treści faktury a nie wystawieniem i doręczeniem dokumentu, o którym mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W odpowiedzi zaś na zarzut naruszenia przez organ pierwszej instancji art. 210 § 4 w związku z art. 217 § 2 i art. 219a w konsekwencji art. 124 ustawy Ordynacja podatkowa stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 14 a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w § 1, zawierać musi ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. W zaskarżonym postanowieniu Naczelnik Urzędu dokonał zarówno oceny prawnej stanowiska Strony, uznając je za nieprawidłowe jak i przytoczył na poparcie powyższego rozstrzygnięcia zastosowane w przedmiotowej sprawie przepisy prawa. Zdaniem organu odwoławczego dokonane przez Naczelnika Urzędu rozstrzygnięcie jest prawidłowe, właściwie uzasadnione i oparte na właściwych przepisach prawnych. Niemniej jednak ze względu na niedostateczne w odczuciu Strony uzasadnienie zaskarżonego postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dokonał obszerniejszej analizy problemu.

https://podatki.pl/artykuly/14_542.htm

arec inc znalazłem to rzporządzenie i w tym paragrafie nie ma nic o tym:

§ 12. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:

1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

4) nazwę towaru lub usługi;

5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8) stawki podatku;

9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

2. Faktury wystawiane przez małych podatników, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, zawierają dodatkowo:

1) oznaczenie "FAKTURA VAT - MP";

2) termin płatności należności określonej w fakturze.

3. Sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku.

4. Wyszczególnienie w fakturze kwot podatku nie jest wymagane, jeżeli sprzedaż jest opodatkowana, a wartość sprzedaży wraz z podatkiem jest niższa od:

1) 6,18 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 3%;

2) 6,42 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 7%;

3) 7,32 zł - w przypadku towarów i usług opodatkowanych stawką 22%.

5. Faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu.

6. Kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

7. W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

8. Faktury dokumentujące świadczenie usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy oraz czynności, których podstawą opodatkowania jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy, zawierają dane określone w ust. 1 pkt 1-5 i 12, oraz wyrazy "VAT marża".

9. W przypadku, o którym mowa w art. 119 ust. 7 i 8 ustawy, jeżeli nabywcą usługi turystyki jest podatnik, w wystawionej fakturze oprócz kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem wykazuje się odrębnie tę część kwoty należności, do której ma zastosowanie stawka 0%.

10. W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów faktura stwierdzająca tę dostawę powinna zawierać numer podatnika dokonującego dostawy, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

11. Przepisu ust. 10 nie stosuje się:

1) w przypadku, o którym mowa w § 11 ust. 2 - w zakresie numeru identyfikacji podatkowej podatnika dokonującego dostawy;

2) w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy - w zakresie numeru pod którym jest zidentyfikowany nabywca dla potrzeb podatku od wartości dodanej.

12. W przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu, faktura stwierdzająca dokonanie dostawy powinna dodatkowo zawierać moment (datę) dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

1) przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy;

2) ilość godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku pojazdów wodnych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b ustawy;

3) ilość godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c ustawy.

13. W wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) faktura wystawiana przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c ustawy, powinna zawierać dodatkowo dane określone w art. 136 ustawy.

14. Na żądanie nabywcy, podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku w tym podatku, jest obowiązany określić w fakturze kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wykazanych w tej fakturze.

15. Faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących usługi określone w art. 27 ust. 3 lub w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

https://podatki.pl/akty/270404a.htm?strona=1#spis4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 284
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
arec inc znalazłem to rzporządzenie i w tym paragrafie nie ma nic o tym
No wlasnie! Jak sam napisales, nie ma nic o podpisie i pieczatce.

Oczywiscie, jesli sie przyznajesz, ze fakture otrzymales mailem, to przynzajesz sie do bledu - bo nie ma podpisu cyfrowego itp. Natomiast mozesz powiedziec ze dostales wersje pocza polska, ktora de facto niczym sie nie rozni od tej wydrukowanej (bo podpisu i pieczatki nie trzeba).

Edit: na potwierdzenie swoich slow: dostalem ostatnio dwie faktury poczta TRADYCYJNA od home.pl i allegro.pl - obie sa IDENTYCZNE z tymi w .pdf - bez podpisu i pieczatki :D No, home.pl rozni sie tym ze jest kolorowe logo, a ja mam czarno-biala drukarke :P Ale np. ConsultingService (3 rejestrator domen w Polsce) tez ostatnio zaprzesta wysylki faktur przez poczte polska, teraz wysylaja mailem i pisza takie cos:

W załączeniu przesyłamy Państwu ostateczną fakturę VAT do samodzielnego wydruku.

Nie wysyłamy już faktur VAT pocztą tradycyjną.

W przypadku gdyby ostateczna faktura VAT nie została zaksięgowana w odpowiednim czasie, wystawimy Państwu duplikat Faktury VAT, opieczętujemy i wyślemy zgodnie przepisami pocztą tradycyjną.

Mysle, ze to powinno rozwiazac juz wszystkie Twoje watpliwosci ;)

"Szaleństwem jest chodzenie po ulicy z połówką melona na głowie i powtarzanie: Jestem chomikiem"

Dick Steele, Agent WD-40 [*]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Tacy ksiegowi najchetniej pisali by na maszynie do pisania, uzywaliby liczydel zamiast kalkulatorow i jedli surowe mieso... Dla tych ludzi sie nie licza ze sa takie przepisy i podstawy prawne. Chyba musialaby do nich przyjsc sama Zyta zeby byli pewni... chociaz i tak pewnie nagraliby rozmowe na dyktafonie, zeby miec dowod... eh

Ja tam sie nie szczypie - biore kase za wysylke, lub mowie "prosze przyjsc do biura i odebrac". Jako ze z mojego miasta jest niewiele osob, albo rezygnuja z wersji z pieczatka albo doplacaja.

Jestem tego samego zdania, na całym świecie wysyła się takie faktury wygenerowane elektronicznie. Co do faktur za domeny na przykład to wysyłają dorazu fakturę proformę ale na życzenie przyjdzie i papierowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem tego samego zdania, na całym świecie wysyła się takie faktury wygenerowane elektronicznie.

my zyjemy w Polsce, a to nie jest normalny kraj.

W jednym urzedzie skarbowym interpretuja inaczej przepisy niz w innym. Np. w jednym wojewodztwie urzad skarbowy cos akceptuje, a w drugim nie. Dlatego warto nieraz napisac prosbe o wykladnie do swojego urzedu skarbowego w danej sprawie i zatrzymac odpowiedz w dokumentach, by pozniej w razie problemow nia sie legitymowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ok, dzięki.

A czy mogę użytkować wersje Windows XP HOME OEM która kosztuje 249 zł + 22% VAT czy licencja na to nie pozwala i muszę mieć Windows XP Home Edition PL za 820 zł + 22% VAT.

"Linux nie wchodzi w grę" napisałem tak ponieważ wiedziałem ze zaraz wszyscy będą pisać ze "zainstaluj linuxa i problem z głowy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli oem jest przeznaczona na TWOJ komputer, to mozesz. Ale nie mozesz kupic np. myszki do komputera, dla ktorego przeznaczony byl windows i uzywac na innym kompie.

Ale dlaczego od razu 820 ? https://www.allegro.pl/item291360060_tomada...sklep_k_ce.html

"Szaleństwem jest chodzenie po ulicy z połówką melona na głowie i powtarzanie: Jestem chomikiem"

Dick Steele, Agent WD-40 [*]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy posiadając stronę internetową, na której codziennie piszę jakieś tam nowości techniczne, muszę mieć firmę ? Od czego to zależy.

Od tego, czy to, co robisz, podczepić można pod definicję działalności gospodarczej. Czyli w skrócie, jeśli zarabiasz na tym, to musisz mieć firmę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy też w jaki sposób na niej zarabiasz, bo np. reklamy można rozliczać jako osoba fizyczny - jako wynajem powierzchni pod reklamę. I też zależy jak często zarabiasz, bo jak np. raz na 3mc jakąś kasę dostajesz i nie są to tysiące to wtedy nie jest DG, bo nie ma trwałego charakteru - ale tego akurat nie jestem pewien, tak mi się wydaje.

kodeks-logo-baner-pio.jpg

Blog z informacjami o prawnych aspektach związanych z funkcjonowaniem internetu, w tym problematyka dotycząca SEM i SEO. organisciak.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy też w jaki sposób na niej zarabiasz, bo np. reklamy można rozliczać jako osoba fizyczny - jako wynajem powierzchni pod reklamę. I też zależy jak często zarabiasz, bo jak np. raz na 3mc jakąś kasę dostajesz i nie są to tysiące to wtedy nie jest DG, bo nie ma trwałego charakteru - ale tego akurat nie jestem pewien, tak mi się wydaje.

Reklamy i wynajem - nie jestem w tej kwestii akurat zorientowany, ale jeśli istnieje coś takiego i można rozliczać bez DG, to ok.

Raz na 3 miesiące również łapie się pod DG, tak samo jak raz na 3 dni i raz na 3 lata. Działanie to ma charakter działalności ciągłej, która ma prowadzić do uzyskania przychodu - nie jest ważne, jak często ten przychód następuje - co więcej, nie musi w ogóle wystąpić ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności