Skocz do zawartości

Produkt w kilku kategoriach czy w jednej?


Rekomendowane odpowiedzi

Jestem w trakcie przygotowywania kategorii do powstającego sklepu internetowego prestashop. Drzewo kategorii stworzy mi agencja seo, tylko muszę im przygotować te kategorie, żeby rozpoczęli pracę.
Mam jeden problem -
1) albo jeden produkt będzie przypisany tylko do jednej kategorii
2) albo dany produkt będzie mógł występować w kilku kategoriach.
Druga opcja bardziej by mi odpowiadała przy moich towarach. Ale wtedy adres URL będzie wyglądał sklep.pl/produkt. W pierwszym przypadku byłoby sklep.pl/kategoria/produkt.
Chciałbym żeby klient wiedział w jakiej kategorii się znajduje, żeby mógł sobie kliknąć na tą kategorie jeszcze raz i poszukac innych produktów z tej samej kategorii które by go zainteresowały. Czy adres url tutaj nie ma znaczenia i da się zrobić tak że mimo zmiany na sklep.pl/produkt po wejściu w z karty kategorii w kartę produktu to klient będzie dalej znajdował się w tej kategorii? Nie wiem czy dobrze opisałem, podam przykład - ktoś chce kupić szafę trzydrzwiowa z dębu, szafa znajduje się w kilku kategoriach (meble z dębu, szafy na wymiar, szafy z lustrem), ktoś akurat wchodzi w kategorie "Meble z dębu" i mamy adres sklep.pl/meble-z-debu/ i akurat w tej jednej z trzech kategorii znalazł szafę, robi się adres sklep.pl/szafa-trzydzrzwiowa (zamiast sklep.pl/kategoria/szafa-trzydzrzwiowa). Znika z adresu kategoria. Ale chciałbym żeby klient w sklepie widział że w tej kategorii meble z dębu znalazł swoją szafę i czy mimo że adres url się zmienił to da się zrobić żeby w sklepie klient znajdował się w kategorii meble z dębu?
Bo pod różnymi urlami ta sama szafa to byłby chyba błąd.
Ewentualnie da się zrobić żeby jednak dany produkt był tylko w jednej katrgorii, więc jak coś to sobie w ten sposób poradzę.
W moje produkty ludzie będą wchodzic głównie z Ceneo lub po wyszukaniu nazwy produktu w google.
Nie lepiej jednak żeby url był pełny sklep.pl/kategoria/produkt? Czy to nie ma znaczenia i z dowolnej opcji mogę skorzystać. Ale też jak klient wchodzi z Google to będzie widział tylko sklep.pl/produkt i tutaj chyba nie da się żeby widział że ten produkt jest w trzech kategoriach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, piotr.badecki napisał:

wtedy adres URL będzie wyglądał sklep.pl/produkt

 

Tak ma być, to powinna Ci doradzić Twoja agencja SEO, której płacisz ;)

 

Firia.pl - Blog pasjonatki wszystkiego co związane ze zdrowiem, odżywianiem oraz psychologią
Każdy czasem potrzebuje pięknych życzeń i wierszyków na najróżniejsze okazje - https://zyczeniowo.pl/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jestem przed zapłatą, miałem za zadanie przygotować kategorie i wtedy się odezwać i zapłacić :) a nie chciałem do Pana z agencji dzwonić kolejny raz pytać o to co napisałem tutaj, bo każda rozmowa to kilkanaście minut, i tak mi trochę głupio że mi odpowiada jak jeszcze nie zapłaciłem. 

A gdyby było sklep.pl/kategoria/produkt to jest wtedy źle? Bo zauważyłem w różnych  sklepach że właśnie różnie jest i dlatego się zastanawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kilku kategoriach.

Agencja marketingowa Semgence istnieje na rynku od 2018 i odpowiada za prowadzenie działań SEO dla wielu firm małych i dużych. Prowadzimy też kampanie Google Ads - niedawno zostaliśmy sie Partnerem Google spełniając odpowiednie kryteria. Betapoint

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Produkt może być przypisany do wielu kategorii. To w wielu przypadkach całkiem logiczne rozwiązanie. Trzeba tylko wtedy brać pod uwagę wszystkie okoliczności.

 

1) W przypadku rozwiązania "sklep.pl/kategoria/produkt" pojawi się wiele stron o dokładnie tej samej treści - pojawia się wewnętrzna duplikacja, z którą Google będzie walczył. Przykładowo:

  • sklep.pl/kategoria1/produkt1
  • sklep.pl/kategoria2/produkt1
  • sklep.pl/kategoria3/produkt1
  • itd....

Co do zasady Google dąży do tego, aby w przypadku występowania duplikatów, w indeksie finalnie znalazł się tylko 1 URL z daną treścią z twojej domeny. Najlepiej mu to ułatwić odpowiednio zarządzając linkami kanonicznymi. Jednocześnie warto uwzględnić, aby w sitemapie znajdowały się tylko URL kanoniczne (a ich odmiany/duplikaty już nie). Tu masz link do supportu Googla, gdzie jest to opisane: 

https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl

 

W takim scenariuszu także trochę trudniej zarządzać przepływem link juice. Niemniej, jak w podanym przez Ciebie przykładzie, można tworzyć więcej stron docelowych, do których będzie przypisanych przynajmniej po kilka-kilkanaście produktów, które będą stanowiły dodatkowe landing page dla ruchu z Google dzięki targetowaniu dodatkowych fraz.

 

2) W przypadku układu 1 produkt - 1 kategoria, tych problemów nie ma, ponieważ każdy URL ma swój unikalny content.

 

---

 

Jeszcze a propos tego:

 

Cytat

"Chciałbym żeby klient wiedział w jakiej kategorii się znajduje, żeby mógł sobie kliknąć na tą kategorie jeszcze raz i poszukac innych produktów z tej samej kategorii które by go zainteresowały. "

 

To też możesz ograć za pomocą menu okruszkowego.

 

Możesz też pomyśleć o widgecie, który na stronie produktu będzie linkował do powiązanych kategorii (możesz je wybierać ręcznie lub zaprojektować jakąś regułę). Chociaż zwykle tego typu linkowanie wewnętrzne zwykle prowadzi do powiązanych produktów, a link do strony kategorii umieszczony jest we wspomnianych okruszkach (breadcrumbs).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Cytat

Co do zasady Google dąży do tego, aby w przypadku występowania duplikatów, w indeksie finalnie znalazł się tylko 1 URL z daną treścią z twojej domeny. Najlepiej mu to ułatwić odpowiednio zarządzając linkami kanonicznymi. Jednocześnie warto uwzględnić, aby w sitemapie znajdowały się tylko URL kanoniczne (a ich odmiany/duplikaty już nie). Tu masz link do supportu Googla, gdzie jest to opisane: 

 

Z tego co wyczytałem to wg. zaleceń GSC właśnie duplikaty powinny występować w sitemap i wzajemnie do siebie linkować z atrybutem alternate.

A jeśli tego wzajemnego linkowania nie będzie to strona jest wykluczana ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, uxmal napisał:

Z tego co wyczytałem to wg. zaleceń GSC ...

Podaj adres źródła tej informacji .

HTTP 200 usługi IT -> Dariusz Janicki | Realizacja serwisów www oraz oprogramowania w PHP / C# / Golang / Node.js / MySQL/ Laravel
Komory normobaryczne - normobaria.tech Wykonawca montażu i instalacji komory normobarii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekazywanie Google informacji o zlokalizowanych wersjach strony

https://support.google.com/webmasters/answer/189077?hl=pl

 

Potem -> Wytyczne dotyczące wszystkich metod -> Jeśli dwie strony nie wskazują na siebie nawzajem, tagi zostaną zignorowane. Dzięki temu nikt nie może w innej witrynie utworzyć tagu wskazującego na dowolną stronę jako alternatywną wersję jednej z Twoich stron.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duplikaty nie powinny występować w sitemap - nalezy oszczędzać crawl budget. Canonical jest najlepszym rozwiązaniem do duplikatów aczkolwiek czasem moga nie działać.

 

Przy okazji: zalecenia w Google to jedno a działa co innego ;)

Agencja marketingowa Semgence istnieje na rynku od 2018 i odpowiada za prowadzenie działań SEO dla wielu firm małych i dużych. Prowadzimy też kampanie Google Ads - niedawno zostaliśmy sie Partnerem Google spełniając odpowiednie kryteria. Betapoint

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Przy okazji: zalecenia w Google to jedno a działa co innego

 

Możesz mieć rację, mechanizm nie jest synchroniczny więc trudno sprawdzić co jest poprawne, a co nie jest. Dodatkowo ciągle się zmienia.

Buduję mechanizmy dla stron wielojęzykowych, a tam pojawiają się duplikaty i wersje alternatywne i nie jestem pewien co będzie lepsze ponieważ na skutek zmiany trzeba oczekiwać tygodniami.

Moja strona główna ma 3 adresy z jednakową zawartością

 

example.com/

example.com/pl

example.com/pl/strona-glowna/

 

potem wersja alternatywna en z dwoma adresami

example.com/en/

example.com/en/home-page/

 

I mam dylemat czy "mówić" o tym robotowi google, czy mówić tylko o

example.com/

i

example.com/en/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stack'u pytałem o tę rzecz, ale niestety nikt nie rozwiał moich wątpliwości i.

Generalnie do tej pory wielojęzykowe wersje moich stroa łapały bardzo dobre pozycje (w TOP-10) bez dodatkowego wsparcia backlinkami, ruch z adwords etc.

W ostatnich miesiącach ranking zaczął już uwzględniać więcej szczegółów i prawdopodobnie to wzajemne linkowanie pomiędzy wersjami stron ma dość istotną wagę w wyniku bo moje strony poleciały poza TOP-10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, uxmal napisał:

Przekazywanie Google informacji o zlokalizowanych wersjach strony

Ale ja pytałem o to co Pisałeś:

4 godziny temu, uxmal napisał:

Z tego co wyczytałem to wg. zaleceń GSC właśnie duplikaty powinny występować w sitemap i wzajemnie do siebie linkować z atrybutem alternate.

Gdzie Google zaleca takie działania ?

HTTP 200 usługi IT -> Dariusz Janicki | Realizacja serwisów www oraz oprogramowania w PHP / C# / Golang / Node.js / MySQL/ Laravel
Komory normobaryczne - normobaria.tech Wykonawca montażu i instalacji komory normobarii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności