Skocz do zawartości

Koszt linka vs koszt artykułu sponsorowanego


rafissimo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Czy link na stronie głównej jest warty więcej czy mniej w porównaniu do artykułu sponsorowanego wewnątrz witryny?

Załóżmy, że jest witryna PR=5, na której link, umieszczony tylko na stronie głównej w jakiejś jednostce czasu (np. miesiąc) jest wart 50 złotych. Na stronie głównej jest około 20 linków wychodzących.

(Nie wnikam, czy kwota 50 złotych jest sensowna czy nie, można przyjąć każdą inną, ale załóżmy, że kupujący i sprzedający dogadali się na taką kwotę i obydwaj są zadowoleni.)

Wiem, że wszystko zależy od szczegółów, ale przyjmijmy, że podstrona z artykułem byłaby linkowana ze strony głównej, a nie byłaby linkowana z innych stron, może tylko z kilku mocnych. Byłaby jednak dostępna w dwóch krokach z każdej innej strony wewnątrz witryny. W ten sposób samodzielnie mogłaby zarobić sobie nawet PR=3.

Artykuł sponsorowany byłby oczywiście dopieszczony słowami kluczowymi, linki otoczone tekstem, wszystko ładnie zoptymalizowane. Oprócz linków z artykułu ze strony byłyby góra dwa inne linki wychodzące, jeśli trzeba, to żadnego.

Pytanie: Na ile w takim razie wycenilibyście artykuł sponsorowany? Więcej, mniej, tyle samo, dwa razy więcej, 10x więcej, 2x mniej, 10x mniej? Który link (ze strony głównej, czy z artykułu sponsorowanego) będzie miał zatem większego powera?

Nie chodzi o trzecie miejsce po przecinku ale o rząd. A jeśli dalej odpowiedź byłaby trudna, to na co jeszcze trzeba by zwrócić uwagę?

Przypuszczam, że link z artykułu byłby lepszy niż goły z głównej, ale czy to znaczy, że ma kosztować więcej? Bo z drugiej strony liczba dobrych stron głównych, na której możemy kupić sobie link jest ograniczona. Za to artykuł sponsorowany możemy wykupić także w portalu mniej związanym tematycznie z promowaną stroną, bo po to właśnie optymalizujemy artykuł, żeby miał powera. A więc możemy go wykupić w większej ilości witryn i przebierać w ofertach - zatem wybrać tańszą.

Edit: Aha, być może to ważne. Pytałem tylko pod kątem wyszukiwarki, ale artykuł oraz link mogą być klikane także przez internautów. Załóżmy zatem, że prawdopodobieństwo kliknięcia w link bezpośredni oraz odnośnik wewnętrzny, prowadzący do podstrony z artykułem sponsorowanym jest takie same. Oczywiście na danej podstronie internauta wcale nie musi kliknąć w linki prowadzącej do docelowej strony, ale z drugiej strony po przeczytaniu artykułu może być urobionym klientem (chętniej czyta się artykuły na stronie, którą chce się przeglądać, niż na stronie, którą z innej sobie wyklikaliśmy i się otworzyła).

Załóżmy jednak dla uproszczenia, że wycena opiera się tylko pod kątem wyszukiwarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie odkryłem. Pytam o cenę, starałem się jasno wyrazić.

Wyjaśniam: Ludzie dalej płacą za niektóre linki, mimo że mogą mieć ich nieskończoną ilość w sieci za darmo. Nic więc dziwnego, że są więc także chętni do płacenia, za umieszczenie artykułu sponsorowanego, mimo że jest coraz więcej miejsc, w których mogą to zrobić za darmo. Pełna symetria, oczywiście zgadzamy się, że link otoczony tekstem jest krokiem w przód.

Nie używam słowa presell page ponieważ ostatnio zostało ono dosyć mocno wypaczone i używane jako zamiennik precla. Poza tym prędzej czy później precle spotka to samo co katalogi.

Chodzi mi o artykuł za pieniądze w wystarczająco prestiżowej/ciekawej/wartościowej/unikatowej witrynie, że ktoś jest gotów zapłacić, za jego umieszczenie. Więc pytam, ile taka cena mogłaby wynosić?

Może inaczej. Jeśli na jakiejś stronie kupiłeś linka na stronie głównej za dziesięć paciorków to ile zapłaciłbyś za umieszczenie artykułu sponsorowanego? Albo jeśli na swojej stronie sprzedajesz linki za trzy metry ziemniaków od sztuki, to ile życzysz sobie za emisję artykułu sponsorowanego - przez ten sam czas?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ja uparcie powtorze: obserwuj jak to wyglada na zachodzie. nie sadze, zeby ktos, kto ma konkretne doswiadczenie tutaj, podal konkretny mnoznik... szczegolnie bez okreslenia duzo dokladniej jaka to strona.

ale skoro potrzebujesz konkrety, to dla warunkow, ktore opisales: miedzy 2x a 20x wiecej. zakladajac uczciwosc wlasciciela strony na ktorej umieszczasz artykul.

Fabryka Spamu - mój SEO-blog

Polecam prosty CMS - PikoCMS do stawiania zaplecza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano właśnie. Więc mamy jakiś punkt wyjścia, że cena linku na głównej = cena artykułu sponsorowanego.

Rozumiem, że koszt jest jednorazowy...

No cóż. Spójrzmy od strony właściciela witryny. Jako sprzedający to nie wiem, czy bym się na coś takiego zgodził. Na pewno nie w wypadku, jeśli artykuł miałby być linkowany ze wszystkich podstron witryny, w szczególności ze strony głównej i innych mocnych podstron. A klasyczny artykuł sponsorowany ma właśnie taką cechę (nie chodzi mi o wpisy preclopodobne).

Skoro za zwykłe linki płaci się za okres, także oferty w wielu serwisach reklamowych mają charakter abonamentu, to niby czemu artykuł sponsorowany ma być dożywotnio?

Z drugiej jednak strony, jest to zawsze jakaś kasa, no i dostaję "darmowy kontent do witryny". Zwykle da się ustalić, że unikalny. No ale jeśli ktoś ma witrynę z tysiącami unikalnych podstron, to jest to żaden argument.

Zaznaczam, że zakładamy wartościową witrynę, a nie precel. W takiej witrynie wartościowe artykuły na stronie głównej mają znaczenie dla wizerunku, a większość reklam raczej go osłabia. Taki artykuł być może zostawiłbym dożywotnio, ale na pewno zdjąłbym wszystkie mocne linkowanie wewnętrzne do tego artykułu. Jeśli reklamobiorca chce, to niech sobie sam linkuje ten wpis, nawet trochę skorzystam.

Inaczej w preclach - tutaj ludzie się proszą o to, żeby za darmo im się wpisywać, więc wpis za kasę przyjmą z pocałowaniem w ręce ;-)

Reasumując, jako sprzedający wolałbym oczywiście opłatę comiesięczną, co ma też pewne uzasadnienie.

A jak jest od strony kupującego? Hmm... jeśli opłata miałaby być jednorazowa, to teoretycznie wezmę ją w ciemno. No bo skoro za zwykłe linki muszę płacić co miesiąc, a tutaj mam prawie za friko dożywotnio kilka linków otoczonych tekstem, ze strony z małą ilością wychodzących, to jest to chyba atrakcyjna oferta. (Prawie za friko, bo płacę tylko za pierwszy miesiąc, a resztę mam na zawsze za darmo). No tak, ale artykuły sponsorowane umieszczamy zwykle na innych stronach, które nie są dokładnie związane z naszą. Bo przecież konkurencja nie umieści naszego artykułu. Ale moc takiego linku wynika z tego, że jest to link otoczony tekstem. No ale taką samą (lub prawie taką samą) moc będzie miał link w większości precli, a tam wpis mam za friko.

Więc czy opłaca się w ogóle płacić?

Jeśli patrzeć pod kątem wyszukiwarki, to artykuł nie jest wiele warty i nie ma co przepłacać. No ale link z artykułu sponsorowanego ma największą moc...

Pozostają jeszcze ludzie i kliknięcia internautów oglądających stronę. W WP, Onecie i Interii ceny za artykuły sponsorowane pewnie zaczynają się od paru tysięcy złotych za miesiąc emisji (w zależności od działu, umiejscowienia, itp). Ale tam przeczyta go bardzo dużo ludzi. A moc linku pewnie jest mniejsza niż moc z dziesięciu różnych precli, gdzie linki są za free...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności