Skocz do zawartości

Działalność gospodarcza w domu


gerdi

Rekomendowane odpowiedzi

MarekGl 100% racji. Też piszę z własnego doświadczenia. Jak mi UM przysłał jakis rok temu wyrównanie za podatek od nieruchomości to myślałem że fiknę. Trzeba było wszystko odkręcać i udało się na całe szczęście. Od tej pory mam działalność w niewydzielonej części i dzięki temu sporo oszczędności.

@MarekGl czy jesteś pewien, że ten internet możesz wrzucać w koszty? Czy raczej odliczać poprzez ulgę na internet w rozliczeniu rocznym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 46
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Pamietasz tego piekarza co dawał za darmo chleb i przez to zbankrutował?

Tamten piekarz w dużej części karę dostał nie za darowizny,

ale za sprzedaż poza ewidencją i nieprawidłowo prowadzone

księgi rachunkowe.

Za darowiznę też, ale w jakims małym procencie.

MG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny temat, sam chciałem go napisać, wchodzę tutaj i jest :crazy: Sporo z nas prowadzi podobny interes - mikrofirmy, e-usługi, więc możemy powymieniać się doświadczeniem.

Dla tych kilkudziesięciu złotych miesięcznie, które zaoszczędzisz wrzucając mieszkanie, prąd, tel w koszta nie warto tracić czasu i narażać się na jakieś kontrole.

Tak, tylko że w praktyce powinieneś mieć koszty związane za mieszkaniem. US może się przyczepić, że ich nie masz (wbrew pozorom - to oni wychodzą finansowo na plus, ale prawnie się to nie zgadza). Pamietajcie tez o tym, ze jakikolwiek wyjazd do klienta powinien byc dodatkowo udokumentowany ( e-maile o spotkaniu, billing telefoniczny, albo umowa/konrtakt, ktory udalo nam sie podpisac )

Pytanie nr 1: może ktoś kto jest pewny odpisać jak najlepiej rozwiązać problem: własność lokum rodziców, DG jest na to lokum. Jak najlepiej to rozwiazac z punktu widzenia podatkowego bez kombinacji typu dodatkowe liczniki, itp. I najlepiej bez obciazania rodzicow jakimkolwiek dodatkowym podatkiem.

Pytanie nr 2: planuje zakup mieszkania, jak podejsc do sprawy (juz bedzie na mnie, czesc na mieszkanie, czesc na kompa + biurko - czyli miejsce prowadzenia DG) ? Tutaj mozna juz bezproblemowo wliczyc zakup w koszty (amorytazacja) ?

Pytanie nr 3: prowadze mikrofiremke, wlasciwie to nie mam jako takich klientow, sa partnerzy z ktorymi wspolpracuje, ale to tylko telefon, e-mail, poczta,czyli np. agencja reklamowa, programy partnerskie. Chcialbym wrzucic auto w firme, tylko przez brak spotkan z klientami ciezko bedzie mi udokumentowac, ze jest mi ono potrzebne do generowania przychodow - macie moze jakis pomysl na to ? Juz nie chodzi stricte o benzyne, ale chociaz zeby to autko wrzucic w koszty.

Pytanie nr 4: ostatnie pytanko o telefon firmowy (komorka) - czy naprawde kontrolujecie i zliczacie ile bylo rozmow firmowych z billingu, bo ponoc tak trzeba ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do osób, które prowadzą działalność gospodarczą w domu.

Zwyczajnie publicznie udostępniacie dane adresowe do "siedziby" firmy? Przykładowo przyjmujecie klientów w domu i traktujecie mieszkanie jak zwykłe biuro? Czy może raczej ta siedziba jest tylko z takiej racji, że "siedziba musi być", a wszelkie sprawy załatwiacie via telefon/fax/mail bądź umawiacie się na mieście?

;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie nr 4: ostatnie pytanko o telefon firmowy (komorka) - czy naprawde kontrolujecie i zliczacie ile bylo rozmow firmowych z billingu, bo ponoc tak trzeba ....
Kup 2 prepaidy - jeden prywatne i drugie ślużbowe - i spokój.

PS: Tylko nie gadaj za dużo na prywatnym :)

A co do reszta pytań: spółka (sp. z o.oo. ltd, llc) załatwi najwięciej z tych problemów - bo wtedy ty i firma są 2 RÓZNE osoby z punktu widzenia prawa/podatku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

reigon: Na poprzedniej stronie MarekGl wyjaśnił czemu nie opłaca się wrzucać opłat za mieszkanie w koszty. nikt się nie przyczepi bo nie ma prawa; po prostu żadnej części mieszkania nie wydzielasz na działalność. Nie masz obowiązku mieć biura, ani wydzielać biura w mieszkaniu.

Samochodem możesz jeździć do urzędów, banków, po sklepach w poszukiwaniu nowego kompa do działalności...trudno powiedzieć gdzie Ty jeździsz służbowo, ale jestem pewien że gdzieś jeździsz. Z komórki firmowej nie dzwoni sie nigdy prywatnie to oczywista oczywistość :)

Własny sklep internetowy dla każdego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy może raczej ta siedziba jest tylko z takiej racji, że "siedziba musi być", a wszelkie sprawy załatwiacie via telefon/fax/mail bądź umawiacie się na mieście?

Siedziba musi byc podana - jak juz ktos wczesniej wspomnial. Jezeli chcesz, to nikt nie broni Ci zaprosic klienta do mieszkania, w ktorym oprocz prowadzenia biznesu, takze mieszkasz. W moim wypadku to tylko telefon/mail

Kup 2 prepaidy - jeden prywatne i drugie ślużbowe - i spokój.

Sugerujesz, ze to konieczne ? Czy kogos interesuje czy masz prywatnie telefon, jezeli juz cos bedzie kontrolowane, to billingi. Tylko ciezko cos udowodnic z nich - w koncu nawet jezeli dzownisz na numer domowy, to przeciez mozesz pytac o sprawy firmowe ( np. czy doszla juz poczta ktorej sie spodziewasz ). Mysle, ze godzinne rozmowy nie przeszlyby, ale zmieszczenie sie w granicach abonamentu i oplata stala juz tak (bo po co maja sie minuty zmarnowac ;p )

A co do reszta pytań: spółka (sp. z o.oo. ltd, llc) załatwi najwięciej z tych problemów - bo wtedy ty i firma są 2 RÓZNE osoby z punktu widzenia prawa/podatku.

My tutaj rozmawiamy o mikrofirmach :)

reigon: Na poprzedniej stronie MarekGl wyjaśnił czemu nie opłaca się wrzucać opłat za mieszkanie w koszty. nikt się nie przyczepi bo nie ma prawa; po prostu żadnej części mieszkania nie wydzielasz na działalność. Nie masz obowiązku mieć biura, ani wydzielać biura w mieszkaniu.

No okey, to by byla odpowiedz na punkt 2. Smieszne tylko, ze np. mam kompa, ale nie mam biura (chociazby 3m kw.), nie jest to kolejna problematyczna sprawa przypadkiem ? Jezeli nie, to by rozwialo watpliwosci wielu osob, co jednak z moim pyt. 3 Przy zakupie mieszkania, to juz nawet 5m kw. to spora kwota, ktora podlega amortyzacji. Wtedy nie ma zadnych umow, bo calosc jest na mnie, w tym np. 5 albo 10 metrow do uzytku pod dzialalnosc. Rozliczaliscie juz taki przypadek ? Co wtedy ?

Samochodem możesz jeździć do urzędów, banków, po sklepach w poszukiwaniu nowego kompa do działalności...trudno powiedzieć gdzie Ty jeździsz służbowo, ale jestem pewien że gdzieś jeździsz.

No dokładnie, chociaż przyznam szczerze, że mimo, że nawet to robie w to celach działalności właśnie, jakoś mi umknęło (taki to naturalne czy tez oczywiste :) ). dzieki za opowiedz, poznam blizej temat i przyszykuje sie do takiego zakupu pod amortyzacje (chyba nie ma przeciwskazan, zeby to byl zakup od ojca ? :angry: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smieszne tylko, ze np. mam kompa, ale nie mam biura (chociazby 3m kw.), nie jest to kolejna problematyczna sprawa przypadkiem ? Jezeli nie, to by rozwialo watpliwosci wielu osob, co jednak z moim pyt. 3 Przy zakupie mieszkania, to juz nawet 5m kw. to spora kwota, ktora podlega amortyzacji. Wtedy nie ma zadnych umow, bo calosc jest na mnie, w tym np. 5 albo 10 metrow do uzytku pod dzialalnosc. Rozliczaliscie juz taki przypadek ? Co wtedy ?

Lokale amortyzuje się wg stawki 2,5% rocznie (na 40 lat). Sam sobie policz ile to wyjdzie miesięcznie za te 10 metrów pod działalność :) . Najpierw jednak musisz doprowadzić do tego by lokal stał sie środkiem trwałym w firmie. Jesteś pewien że tego chcesz? :D

Nie musisz wydzielać powierzchni pod działalność. Nie ma na to przepisu ale taka jest powszechna praktyka. Wrzucasz w koszty (tzn amortyzujesz jednorazowo) zakup biórka, regału, krzesełka, kompa, drukarki, wrzucasz w koszty materiały biurowe i eksploatacyjne. Za to darujesz sobie zakup farby na malowanie pokoju, koszty energii, wody i tym podobne. Internet (całość lub dla świętego spokoju większą część) i telefon tylko gdy umowa podpisana jest na firmę.

Jeżeli działalność będzie sie wiązała z dużą ilością towarów, materiałów, warsztatem, tłumem interesantów, pracownikami pracującymi na niejscu itp. to i tak sam się wyniesiesz do wynajmowanego lokalu gospodarczego, z wielu powodów, ale głównie bo po prostu nie wytrzymasz z tym w mieszkaniu. No chyba że masz domek ;) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za konkretną odpowiedź, widać, że znasz sie na rzeczy. Z mieszkania nie wyszłoby więcej niż 1000zl/rok kosztow w takim razie. Rozumiem, ze szkoda zachodu, bo czas stracony na papiery i ew. inne procedury (osobne liczniki ?) sie nie zwroci, nie mowiac pozniej od dalszej sprzedazy, itp.

Czyli poki co, ludzie, ktorzy maja mikrofirmy na mieszkania rodzicow i nie maja z rodzicami zadnych umow, nie wrzucaja tez nic w zwiazku z tym w koszty, nie maja sie o co martwic ?

Jeszcze jedno, moze smieszne pytanie. Zakupilem 3 pendrivy na firme jakis czas temu i wrzucilem to w koszty, jednak 2 z nich juz nie mam, bo zgubilem. Czy takie uzasadnienie w ogole przejdzie podczas ew. kontroli, czy jednak urzednicy nie sprawdzaja kazdej zakupionej pierdolki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja mam kolejne pytanie

Jeszcze przed założeniem działalności wziołem telefon w mix plusie, i muszę co miesiąc doładowywać po 30 zł, zostało mi jeszcze ponad 20 doładowań. Czyli powiedzmy rok używania telefonu.

Oczywiście wolałbym wziąć nowy na firmę, jednak musze spłacić ten w mixplusie.

Czy mogę jakoś karty które kupuje do telefonu wrzucić w koszta ?

Zajmuję się optymalizację oraz pozycjonowaniem stron internetowych, wystawiam F.Vat. Proszę śmiało pisać, dzwonić, chętnie odpowiem na wszelkie pytania, wycenię frazy, doradzę.

https://websy.pl/ kontakt@websy.pl, tel: 697715522, NIP: 716-254-81-05, REGON: 060330653

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakiś powód? Czy nie bo nie? W sumie to wcale bym się nie zdziwił, plus ostatnio takie cuda wyczynia (można by książkę o tym napisać), ze nikomu nie polecam tego operatora.

"Szaleństwem jest chodzenie po ulicy z połówką melona na głowie i powtarzanie: Jestem chomikiem"

Dick Steele, Agent WD-40 [*]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

a tutaj sie nie zgodze :) z plusem NIGDY NIE MIAŁEM problemów :) największe cyrki były gdy IDEA zmieniała sie w ORANGE, syf brud i wszystko co złe w ich księgowościach, potwierdzenie zapłat za FV wysyłane po pare razy, potem powiadomienia o braku rzekomej wpłaty, kserowanie, wysyłanie listów, godziny dzownienia do BOKu i opowiadanie tej samej historii przez godzine, co innemu to pracownikowi BOKu... tylko dużo nerwów i nic więcej.

Na szczęście się już unormowało, trzyma mnie już tylko umowa ( pozostało mi tylko półroku z 3 umowy na dwa lata :lol2: )

Pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam serdecznie, nie chcę zakładać kolejnego podobnego tematu więc pytanie umieszczę tutaj i teraz.

Zacząłem działalność gospodarczą w domu rodziców. Chciałem złożyć oświadczenie o użyczeniu części lokalu, pani w US powiedziała, że skoro mieszkam z rodzicami i jestem w tym lokalu zarejestrowany więc nie muszę przedstawiać takiego pisma ale mogę zostawić je dla siebie. Ok zostawiłem ...

... nie mam ochoty bawić się w odliczanie czego się tylko da za tą cenę kilkudziesięciu złotych przy karach ponad 10cio krotnie większych, nie potrzebne mi jest takie ryzyko. Pytanie moje jednak brzmi. Prowadzę działalność reklamową (web design, fotografia artystyczna itd.) ... oczywiście sprzęt komputerowy itp. w części przydzielonej na działalność ... jednak chodzi mi o internet. Jest on przypisany na rodziców czy korzystając z niego muszę to zaznaczyć u dostawcy internetu ? Może lepiej przepisać na siebie i odliczać internet ? Czy najprościej skoro rodzice użyczają mi część lokalu mogą także użyczyć korzystanie z takich dobrodziejstw jakim jest chociażby INTERNET ?

Drugie pytanie: jest to firma jednoosobowa wedle prawa i aktualizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie muszę wywieszać szyldu na elewacji bloku w którym mieszkam prawda ? To samo się tyczy tabliczki na drzwiach domowych ... pozostaje to wyłącznie moją decyzją czy się staram o szyld czy też reklamę na elewacji budynku i czy się oznaczę w jakiś sposób.

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności