Skocz do zawartości

Błędy Marketingu i Reklamy w Polsce


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

Mój temat wykracza poza tradycyjne PiO, ale z drugiej strony jest na rzeczy wszystkich w tej branży - tj. na rzecz większych wpływów reklamowych dla nas - wydawców. Dziś niestety rekiny tej branży zgarniają 90%, a wydawcom płaci się grosze. Przykład z którym miałem osobiście kontakt jest następujący - klient zapłacił agencji online'owej 40 tys. zł. za niestandardową kampanię na jednym z portali... Wydawca, czyli właściciel tego portalu dostał 1000 zł, a agencja zatrzymała prowizję w wys. 39 tys. zł. - wszystko zgodnie z umową pomiędzy agencją (brokerem) a wydawcą... Takie rzeczy tylko w Polsce....

Dlatego rozpoczynam produkcję serialu internetowego, skierowanego do reklamodawców. Jeśli zobaczą, że ich pieniądze idą w błoto, może wymuszą na swoich podwykonawcach inne zasady gry - tak jak to jest we wszystkich krajach UE, z wyjątkiem Polski.

Polecam pierwszy odcinek serialu (film w jakości HD):

https://pl.sevenload.com/audycje/Bledy-Mark...klamy-w-Polsce/

lub: https://www.youtube.com/watch?v=EKQGAxJTfBM

lub: https://vimeo.com/11617356

oraz mój blog: https://bledy-marketingu-i-reklamy.blogspot.com/

Mój blog jest niekomercyjny! Będzie mi miło za wsparcie wszystkich, którzy mogą pomóc w promocji serialu. Im więcej osób zobaczy filmy, tym szybciej uda się na tym rynku coś zrobić (mam nadzieję).

Jeśli ktoś może pomóc inaczej - np. podając tutaj inne przykłady błędów marketingowych lub opisy sytuacji, jak zostali wyzyskani przez agencje / brokerów / domy mediowe (co chętnie przedstawię w kolejnych odcinkach serialu), będę zobowiązany również za takie wsparcie.

Pozdrawiam,

Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obejrzalem pierwszy odcinek i szczerze za wiele info tam nie ma. wiecej tresci, wiecej informacji. poza tym brakuje slownika pojec, nie kazdy zna wszystkie rodzaje reklamy.

na stronie jest tylko 1 krotki odcinek. dodaj wiecej tresci, artykulow, by mozna bylo spedzic wiecej niz 20 sekund na stronie i daj znac ponownie. poki co pomysl ok, ale jeszcze dluga droga przed toba.

Nauka angielskiego online - https://www.e-angielski.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obejrzalem pierwszy odcinek i szczerze za wiele info tam nie ma. wiecej tresci, wiecej informacji. poza tym brakuje slownika pojec, nie kazdy zna wszystkie rodzaje reklamy.

na stronie jest tylko 1 krotki odcinek. dodaj wiecej tresci, artykulow, by mozna bylo spedzic wiecej niz 20 sekund na stronie i daj znac ponownie. poki co pomysl ok, ale jeszcze dluga droga przed toba.

Oczywiście! Na razie to tylko początek... Blog powstał raptem 2 dni temu.... Ale będzie tego znacznie, znacznie więcej... Przecież 90% niezależnych wydawców jest wyzyskiwanych w tym kraju, więc jest o czym mówić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odcinek nr 2 tego "serialu internetowego" o błedach reklamowych... Tym razem oprócz negatywów, również kilka pozytywów. Jestem za tym aby pochwalać witryny, którym udaje się przebić przez agencje olineowe, które narzucają jedynie takie formaty, na których sami zarabiają, a nie wydawcy. Stąd mój ukłon / pochwała dla WP (tym razem).

https://pl.sevenload.com/audycje/Bledy-Mark...na-Polska-WP-tv

lub: https://www.youtube.com/watch?v=CIv0frlto98

lub: https://vimeo.com/11766501

Opis oczywiście na blogu: www.bledy-marketingu-i-reklamy.blogspot.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy odcinek - o błędach przy targetowaniu kampanii reklamowych. Na portalu motoryzacyjnym (czyli męskim) www.Mobile.eu pojawiły się wyłącznie reklamy kobiece (o tamponach). Przecież nikt nie kliknie w te reklamy na tej stronie... Z jednej strony zmarnowane pieniądze w budżecie klienta, z 2-giej str. to tak denerwuje internautów... Portal mocno traci na wizerunku, co może odbić się na ilości wizyt (gdyby taka sytuacja się często powtarzała). Media Planner powinien uruchomić tutaj jakąś reklamę motoryzacyjną lub męskich produktów, a nie reklamę tamponów... Żenada....

https://www.youtube.com/user/bledymarketing...u/0/_WNKi7CW3i0

Kto ma taką możliwość będę zobowiązany za promowanie tego filmu... Niech zobaczy to jak najwięcej osób. Gdy reklamodawcy zobaczą oglądalonść, może wymuszą na agencjach online'owych i innych "podwykonawcach" inteligentne planowanie kampanii - tak aby wydawcy mieli szansę osiągnąć większą klikalność reklam na swoich portalach (i większe wpływy). To idea mojego "serialu"..... Może się uda kiedyś....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wymuszą. Ze względu na to, że ustala się z klientem target kampanii, jednak na dalsze jej przebieg (jeżeli klient jest głupi) nie ma wpływu. Ze względu na to, że nigdzie w dokumentach nie określa się stron z konkretnymi adresami, na których będą wyświetlane reklamy, a co za tym idzie jakiś gość mógł sobie wymyślać, że na forum motoryzacyjnym w związku z co raz to większa populacją kobiet kierowców oddziaływanie reklamy będzie dobre.

Także to jest Polska i już żadna głupia reklama w złym miejscu mnie nie zdziwi :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie... widzę, że wszyscy mamy takie samo zdanie o rynku reklamowym u nas....

Miałem w ostatnich latach do czynienia trochę z reklamą internetową za granicą (w Unii) i sytuacja jest zupełnie inna. Może tam rynek reklamowy jest znacznie większy (więcej reklamodawców, więcej pieniędzy w branży, etc.), co sprawia, że jest więcej konkurencji na rynku. Jeśli wydawca (właściciel portalu) jest niezadowolony z przychodów reklamowych, to zmienia agencję na inną. W Polsce nie ma za bardzo wyboru.... I dlatego w UE rynek jest normalny. U nas nie.

Co do skuteczności targetowania.... W Polsce jak zauważyłem klienci (reklamodawcy) zwykle zatrudniają 1 osobę odpowiedzialną za wszystkie działania danej marki. Czasami taki Brand Manager odpowiada za działania 2 lub więcej marek na raz. I dlatego jak taki człowiek ma kontrolować wszystko - telewizję, radio, outdoor, prasę, internet? Zgadza się, że on po prostu nie ma na to czasu.... Dlatego moim zdaniem problem zaczyna się u źródła - czyli u reklamodawców.

Stąd mój pomysł na serial... Zauważyłem, że po publikacji pierwszego odcinka obie marki w kilka dni wycofały swoje kampanie z portalu Wrzuta.pl. Być może czas kampanii się po prostu skończył... Ale z drugiej strony nie pamiętam nigdy, aby na Wrzuta.pl były reklamy typu Pre-roll, a właśnie Allegro wprowadził taką kampanię (m.in. na Wrzuta.pl). Ale być może to po prostu inny pomysł Allegro na swoją kampanię... Trudno powiedzieć, trzeba poczekać. Jeśli nie będzie tam więcej samo-startujących reklam (zwłaszcza tych klientów), tzn. że skutecznie udało się coś zmienić na rynku!

Coś mi się właśnie zdaje, że pierwszy mały sukces już jest... że obaj reklamodawcy (Vectra TV i Snickers) zauważyli, że oprócz zamawiania emisji reklam i czytania raportów z ich przebiegu, powinni również monitorować przebieg kampanii - sprawdzać swoich podwykonawców. Mam taką nadzieję....

Innymi słowy - jeśli w Niemczech, Francji, UK rynek reklamowy jest cywilizowany, to wierzę, że da się go ucywilizować również w Polsce, tak aby wydawcy portali zarabiali uczciwe pieniądze, a reklamodawcy mieli realną skuteczność swoich kampanii.. Niestety to wymaga czasu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na to, że nigdzie w dokumentach nie określa się stron z konkretnymi adresami, na których będą wyświetlane reklamy,

Bzdura! Bardzo często się określa.

Abstrahując,

mam mieszane uczucia.

piętnujesz w ostatnim filmie targetowanie reklamy.

A jeśli klient wybrał świadomie tzw. RON ?

To było efektem jego kalkulacji i decyzji biznesowej. Znasz efekty ?

Rekomendacja stosowania virali, jest mało poważna. Nie da się viralami regularnie i planowo budować zasięgu niezbędnego dla produktów FMCG - co więcej, nie mamy wpływu na timing akcji, co oznacza, że nie możemy skutecznie łączyć kanałów promocji. Virale są fajne, ale należy je traktować trochę jak tzw. "Earned media" - do planowej promocji, w tym szczególnie komunikowania ofert specjalnych, zwłaszcza przy produktach generycznych bez naprawdę wyjątkowego RTB nadaje się to średnio i udaje rzadko.

Trochę informacji o mnie i kontakt: Leszek Wolany

Jedyny: Magazyn Marketingu w Wyszukiwarkach SEM Specialist

Droga do efektywnej pracy - Najlepszy system oparty o Getting Things Done - nozbe.com Teraz także po Polsku, z aplikacją na iPhone i iPada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Ze względu na to, że nigdzie w dokumentach nie określa się stron z konkretnymi adresami, na których będą wyświetlane reklamy,

Bzdura! Bardzo często się określa.

Abstrahując,

mam mieszane uczucia.

piętnujesz w ostatnim filmie targetowanie reklamy.

A jeśli klient wybrał świadomie tzw. RON ?

To było efektem jego kalkulacji i decyzji biznesowej. Znasz efekty ?

Rekomendacja stosowania virali, jest mało poważna. Nie da się viralami regularnie i planowo budować zasięgu niezbędnego dla produktów FMCG - co więcej, nie mamy wpływu na timing akcji, co oznacza, że nie możemy skutecznie łączyć kanałów promocji. Virale są fajne, ale należy je traktować trochę jak tzw. "Earned media" - do planowej promocji, w tym szczególnie komunikowania ofert specjalnych, zwłaszcza przy produktach generycznych bez naprawdę wyjątkowego RTB nadaje się to średnio i udaje rzadko.

Masz oczywiście rację - viral nie jest doskonałym rozwiązaniem dla FMCG, sprawdza się świetnie w przypadku dóbr bardziej "luksusowych". Jednak odpowiednio przygotowany viral nawet dla FMCG zapewniłby jeden efekt - dotarcie wyłącznie do osób, które są zainteresowane takim produktem. Choć przyznaję, nie jest łatwo zrobić taki viral i jest to znacznie bardziej czasochłonne.

W kwestii RON nie zgadzam się. Jeśli ta kampania została świadomie wybrana przez klienta, to problem nie leży w jego decyzji ale w ofercie, którą dostał od agencji. Oferta została źle "skrojona" na potrzeby klienta, albo w ogóle cała oferta RON tej agencji jest bezsensowna. Efektem takiej kampanii jest po prostu marnowanie pieniędzy i obniżanie wartości witryn wydawców. To trochę tak, jak gdybyś był właścicielem portalu np. o wysokiej klasy biżuterii i miał tam bardzo dużą grupę klientów (zamożnych, bardzo wysoko wartościowych z punku widzenia reklamodawcy). Co byłoby, gdyby agencja zaczęła puszczać na Twoim portalu reklamy np. serwisów erotycznych (www lub sms)?... Takie reklamy nie mają się nijak do tematyki ani klientów takiej strony. To pomieszanie pojęć! Natomiast w przypadku opisanym przeze mnie w tym wideo wystarczyło dobrać RON wg. klucza portale o charakterze męskim i kobiecym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najnowszy odcinek trochę z innego tematu - "Bronisław Komorowski - Błędy Marketingu w Kampanii Wyborczej":

https://www.youtube.com/user/bledymarketing...u/0/wFUGTysXp6w

Tym razem film poświęcony nie tyle reklamie internetowej, co samej treści spotu wideo. Długo zastanawiałem się, czy opublikować ten odcinek, ale po czasie okazało się, że tylko ten kandydat zdecydował się na reklamę inwazyjną (zakazaną ostatnio od 1 września przez IAB Polska). Spot nie uderza w żaden sposób w kampanię wyborczą ani kandydata. Mówi jedynie o błędach wizerunkowych i marketingowych popełnionych przez Spin Doktorów. Starałem się, aby odcinek był jak najbardziej obiektywny, dlatego oprócz błędów wskazuje też plusy spotu, który naprawdę oceniam za "majstersztyk". Jedynie z logiką wypowiedzi w spocie są pewne problemy. Zapraszam do oglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności